Ideile expuse de J.Fried si D.Heinemeier Hansson in Rework sunt indraznete, simple, directe si pot fi aplicate atat la nivel profesional, cat si personal. Dupa ce o rasfoiesti poti spune ca esti pregatit sa traiesti o noua senzatie de motivatie: simti ca in secunda imediat urmatoare trebuie sa iei masuri in ceea ce te priveste si ideile de eficientizare a timpului si muncii par sa prinda contur inca dupa primele pagini. In mod cert vei ajunge sa reconsideri ceea ce credeai tu ca reprezinta strategia de succes.
Predici
1. Ignora realitatea – acea realitate a pesimistilor, in care ei considera ca nimic nou nu va functiona pt ca societatea nu este pregatita de schimbare. Nu iti asuma realitatea celorlalti.
2. Esecul nu este un ritual de initiere – omul nu invata atat de mult din greseli. Evolutia nu se bazeaza pe greselile din trecut, ci continua intotdeauna pe baza lucrurilor care au functionat deja.
3. Planurile pe termen lung sunt simple presupuneri – planurile nu fac casa buna cu improvizatia
4. Extinde-te treptat
5. Obsesia pentru munca – nimeni nu ia decizii stralucite atunci cand este obosit. Cei obsedati de munca nu sunt eroi. Adevaratul erou a plecat deja acasa fiindca a gasit o solutie mai rapida de a rezolva problema.
6. Pune lucrurile in miscare – pentru asta ai nevoie doar de o idee, de putina incredere si de un imbold ca sa pui lucrurile in miscare
Incepe!
1. Influenteaza Universul – trebuie sa simti ca eforturile tale au un rost
2. Urmareste-ti interesul – cea mai usoara si mai directa modalitate de a crea ceva nemaipomenit este sa faci ceva ce tu insuti ai folosi. Daca te concentrezi pe rezolvarea propriilor probleme, parca se aprinde lumina
3. Incepe sa faci ceva – conteaza ceea ce faci, nu ceea ce gandesti, spui sau planifici
4. Lipsa timpului nu este o scuza – esti singurul raspunzator pentru indeplinirea visurilor tale
5. Impune-ti o limita – trebuie sa stii pentru ce esti dispus sa lupti
6. Pune in practica sau las-o balta – a sustine un proiect nu se limiteaza la a scrie undeva despre el. Inseamna sa crezi in el si sa te comporti ca atate
7. Planul Z – accepta mai putine investitii din exterior , deoarece acesti bani vin insotiti de obligatii
8. Ai nevoie de mult mai putin decat crezi – este la ordinea zilei ca o companie nemaipomenita sa porneasca dintr-un garaj. La fel poate fi si in cazul tau
9. Pune bazele unei afaceri, nu ale unui start up – startup-urile sunt conduse de oameni care incearca sa amane inevitabilul: momentul in care afacerea lor trebuie sa se maturizeze, sa fca profit si sa fie o companie reala, durabila. O afacere care nu are o cale spre profit nu e o afacere, ci un hobby
10. Construind pentru a vinde, construiesti pentru a esua – nu permite ca afacerea ta sa fie visul care ti-a scapat printre degete
11. Masa redusa – cu cat un obiect este mai masiv, cu atat e nevoie de mai multa energie pentru a-i schimba directia. Cu cat o schimbare este mai costisitoare, cu atat scad sansele sa o faci.
Progreseaza
1. Mai putin inseamna mai bine – accepta constrangerile. Acestea sunt avantaje mascate. Resursele limitate te obliga sa te descurci cu ce ai. Inainte sa te apuci sa te dai de ceasul mortii ca “nu ai suficient”, vezi cat de departe poti ajunge cu ceea ce ai deja.
2. Mai bine o jumatate data dracului decat un intreg dus dracului – Ca sa ajungeti la ceva foarte bun trebuie sa eliminati ceea ce este doar bun
3. Incepe de la epicentru – pentru a-l identifica, trebuie sa pui urmatoarea intrebare: “daca as elimina acest lucru, ceea ce vand ar mai exista?”
4. Ignora detaliile la inceput – acum nu trebuie sa te preocupe decat imaginea de perspectiva
5. Deciziile inseamna progres – fiecare decizie e o caramidace se adauga la fundatie. Nu poti construi nimic pe baza promisiunii “ne vom hotari mai tarziu”
6. Fii ca un custode – conteaza lucrurile la care renunti. Cauta in permanenta lucruri pe cate sa le elimini, sa le simplifici si sa le eficientizezi
7. Nu complica lucrurile
8. Concentreaza-te asupra lucrurilor care nu se vor schimba – cand te concentrezi asupra functionalitatilor permanente, te intovarasesti cu lucruri care nu se demodeaza niciodata
9. Nu conteaza aparatura, tu dai tonul
10. Nu poti produce un singur lucru – atunci cand produci ceva, intotdeauna rezulta si un subprodus. Oamenii de afaceri receptivi si creativi identifica aceste produse si intrevad oportunitati
11. Lanseaza-l acum – amana orice nu este necesar pentru lansare. Construieste acum strictul necesar si ocupa-te mai tarziu de mofturi
Productivitatea
1. Vorbeste pe sleau – ar trebui sa scoatem dalta si sa facem ceva concret. Restul sunt divagatii.
2. Motive de a renunta? – e usor sa pleci capul si sa lucrezi pur si simplu la ceea ce crezi ca trebuie facut. E mult mai greu sa ridici fruntea si sa intrebi de ce.
3. Intreruperile sunt inamicii productivitatii – Intrebarile din partea colegilor sau micile intruniri spontane par inofensive, dar, in realitate, afecteaza productivitatea. Intreruperea nu inseamna colaborare, ci doar intrerupere.
4. Sedintele sunt toxice
5. E de ajuns sa fie suficient de bun – poti transforma mai tarziu ceva suficient de bun in ceva grozav
6. Succesele rapide – daca esti obligat sa lucrezi la proiecte pe termen lung, incearca sa dedici o zi pe saptamana micilor victorii care-ti starnesc entuziasmul
7. Nu face pe eroul – merita efortul exagerat?
8. Pune-te sa dormi – altfel iti distrugi creativitate, moralul si atitudinea. Este masochist sa faci din oboseala unn motiv de lauda
9. Estimarile tale sunt se doua parale – realitatea nu respecta niciodata scenariile cele mai optimiste. Imparte proiectul de lunga durata in etape mai scurte
10. Problemele de pe listele lungi nu se rezolva – listele lungi te fac sa te simti vinovat si la un moment dat nu o sa le mai consulti fiindca iti creeaza o state proasta. Incearca sa iti stabileati prioritatile vizual.
11. Ia decizii minore – arunci cand iei decizii minore nu ai cum sa faci greseli majore.
Concurenta
1. Nu te lua dupa ceilalti – pentru ca sari peste etapa in care intelegi chestiunea respectiva. Copia nu aduce cu sine substanta, intelegerea chestiunii si nici vreo baza pentru deciziile viitoare.
2. Identifica-te cu produsul tau – concurenta nu are cum sa copieze aerul personal al produsului tau
3. Ia-te la harta! – faptul ca ai un inamic iti ofera o poveste grozava pe care sa o spui clientilor
4. Fa mai putin decat concurenta
5. Concentreaza-te asupra ta, nu asupra lor – nu ai cum sa bati pe cineva care face regulile. Trebuie sa schimbi regulile, nu doar sa construiesti ceva putin mai bun
Evolutia
1. Spune nu din principiu – foloseste puterea refuzului pt a-ti stabili prioritatile
2. Lasa-ti clientii sa te depaseasca – companiile trebuie sa fie devotate unui anumit tip de client, care are nevoie in permanenta de schimbare
3. Nu confunda entuziasmul cu prioritatea
4. Fii bun “si acasa”
5. Nu-ti nota nimic – dorintele care conteaza cu adevarat sunt cele pe care le auzi la nesfarsit.
Promovarea
1. Bucura-te de anonimat – anonimatul te ajuta sa iti ocrotesti orgoliul si sa iti pastrezi increderea. Atunci cand ai succes, incepe sa apr presiunea de a-ti pastra previzibilitatea si consecventa.
2. Formeaza-ti un public
3. Instruieste mai mult decat concurenta – cumpara atentia oamenilor invatandu-i ceva
4. Ia exemplul maestrilor bucatari – impartaseste tot ceea ce stii
5. Intra in culise
6. Nimanui nu-i plac florile de plastic – nu iti fie teama sa iti expui defectele. Imperfectiunile sunt reale si oamenii reactioneaza la ce e real
7. Comunicatele de presa sunt doar de umplutura
8. Promovare de nisa, nu promovare de mass media – articolele din publicatiile de renume nu au drept rezultat acelasi nivel de activitate directa si imediata
9. Furnizorii de droguri au dreptate – dau o mostra gratis la inceput, pentru ca te vei intoarce sa mai iei, de data asta cu bani
10. Marketingul nu este un departament – acesta este ceva de care se ocupa toti angajatii din compania ta.
11. Mitul succesului fulgerator – inlicuieste-l cu dezvoltarea lenta si cumpatata.
Angajarile
1. Incearca tu intai – astfel vei sti ce inseamna o treaba bine facuta.
2. Angajeaza doar daca suferi
3. Nu mai angaja oameni nemaipomeniti
4. Necunoscutii de la petreceri – ai nevoie de un mediu in care toti se simt in siguranta intr-atat incat sa fie sinceri atunci cand situatia se inrautateste
5. CV-ul contine exagerari, adevaruri incomplete, este cosmetizat si inselator
6. Ce inseamna 5 ani de experienta? – Sunt surprinzator de putine diferente intre un candidat cu 6 luni de experienta si unul cu sase ani. Difernta reala este data de implicarea persoanei in cauza, de personalitatea si inteligenta sa.
7. Nu conteaza media din facultate
8. Toata lumea munceste – ai nevoie de oameni care sa munceasca, nu care sa delege
9. Angajeaza indivizi autonomi
10. Angajeaza-l pe cel mai talentat la scris – scrisul este moneda actuala de schimb pentru ideile stralucite
11. Cei mai buni sunt pretutindeni
12. Testeaza-ti angajatii – ai putea chiar sa inventezi un proiect fals
Strategii in situatii de urgenta
1. Asuma-ti vestile proaste – cineva sigur te va lua la intrebari daca nu vorbesti din proprie initiativa. Cum sa iti asumi vestile rele: persoana cea mai inalta in functie ar trebui sa fie dispusa sa preia controlul; raspandeste vestea – nu incerca sa musamalizezi; nu apela la “nu comentez”; cere-ti scuze ca un om obisnuit; preocupa-te sincer de soarta clientilor tai si dovedeste-ti grija
2. Viteza schimba totul
3. Invata sa-ti ceri scuze – o scuza buna este cea in care iti accepti raspunderea
4. Adu-i pe toti in linia intai – sa ii asculti pe clienti este cea mai buna metoda de a sesiza avantajele si neajunsurile unui produs
5. Inspira adanc – daca faci valuri, trebuie sa suporti consecintele
Cultura
1. Cultura este produsul secundar al unui conportament consecvent – la fel ca in cazul unui whisky fin, trebuie sa ii acorzi timp ca sa se matureze
2. Deciziile sunt provizorii – majoritatea lucrurilor care te ingrijoreaza nu se vor intampla niciodata
3. Mediul conditioneaza calitatea muncii
4. Atunci cand iti tratezi oamenii ca pe niste copii, te alegi cu munca unor oameni copilarosi – Oamenii au nevoie de diversiuni pentru a alunga monotonia zilei de lucru. Neincrederea in angajati este ingrozitor de scumpa
5. Trimite-ti angajatii acasa la ora 5 – Daca vrei sa rezolvi o problema, roaga-l pe cel mai ocupat om pe care il stii sa se ocupe de ea. nu ar trebui sa te astepti ca serviciul sa fie esenta vietii cuiva – cel putin nu daca vrei ca respectivul angajat sa ramana mult timp in compania ta
6. Nu lasa cicatrici de la prima rana – policitile sunt cicatrici organizationale. Reprezinta o pedeapsa colectiva pentru greseala unei singure persoane
7. Vorbeste firesc – de obicei, companiile iti vorbesc de sus, nu ti se adreseaza
8. Cuvinte interzise in afaceri: trebuie, e nevoie, nu putem, usor, doar, numai si rapid
9. Cuvantul “urgent” e toxic
Concluzie
Ideile sunt nemuritoare, nu au termen de comparatie. Insa nu si inspiratia. Aceasta este ca laptele sau ca fructele proaspete: are termen de garantie